Science forløb
Her på siden kan du læse mere om de forskellige undervisningsforløb Statsskolen tilbyder 7.-10. klassetrin.
Fødevarekemi
Undersøgelse af fedt i relation til sundhed.
Bestemmelse af typen af fedtsyrer i fødevarer
- Antallet af dobbeltbindinger i fedtsyrerne i en fødevare bestemmes.
- Brom reagerer med dobbeltbindingerne.
- Mængden af brom bestemmes ved en titrering med natriumthiosulfat.
Bestemmelse af fedtindholdet i fødevarer
- Undersøgelse og design af forsøg til ekstrahering af den totale mængde fedtindhold i fødevarer.
- Resultatet sammenlignes med varedeklarationen.
Eksperimentelt Arbejde
- Laboratorie arbejde med et soxhlet-apparat og opløsningsmidlet pentan.
Fedt i kosten
- Vi får fedt fra både animalske og vegetabilske fødevarer
- Undersøgelse af fordelingen af fedttyper varierer mellem fødevarerne
Sundhed
- Perspektivering til sundhed i samfundet.
- Typer af fedt der har betydning for vores sundhed.
- Argumentation for at mættet fedt øger risikoen for hjertekar sygdomme.
Typer af fedt
- Triglycerid udgør næsten alt fedtstof i vores kost.
- Fedtsyrerne i triglycerider kan være mættede, monoumættede og flerumættede.
Forløbet kan f.eks. bruges i et fællesfagligt forløb om teknologiens betydning for menneskets sundhed og levevilkår.
Her gives et overblik over indholdet i forløbet.
9.-10. kl
Kan det flyde?
Undersøgelse af densitet.
Eksperimentelt arbejde
- Bestemmelse af densitet med densitetskolonne
- Bestemmelse af densitet af CO2
Densitet
- Eksplorativ undersøgelse af definitionen på densitet.
- Er en cola light mere ”light” end en cola?
- Hvorfor flyder nogle bowlingkugler og andre synker.
Forløbet kan f.eks. bruges i et forløb om materialeegenskaber.
Her gives et overblik over indholdet i forløbet.
7.-10. kl
Lineære skridt
Undersøgelse af lineær sammenhæng
Modellering
- Lineær vækst og lineære sammenhænge.
- Modellering af virkeligheden med lineære vækst funktioner.
- Brug af hældningstallet.
Eksperimentelt Arbejde
- Mindre øvelser hvor vi er ude og opsamle egne data.
- Lineær sammenhæng mellem skridtlængde og skostørrelse.
Her gives et overblik over indholdet i forløbet.
7.-10. kl
Lysets sammensætning
Atommodellen og spektrallinier
Bohrs Atommodel
- Opbygning af atomet
- Fotoner
- Kvantespring
Spektrallinier
- Optisk gitter
- Eksplorativ undersøgelse af spektrallinier
- Elever bygger egne spektrometre til mobiltelefonen
Forløbet kan f.eks. bruges i etforløb om lys og atomer.
Her gives et overblik over indholdet i forløbet.
8.-10. kl