Sønderborg Statsskole logo

Sønderborg Statsskole

Alment gymnasium og Hf

Science forløb

Her på siden kan du læse mere om de forskellige undervisningsforløb Statsskolen tilbyder 7.-10. klassetrin.

Fødevarekemi

Undersøgelse af fedt i relation til sundhed.

Bestemmelse af typen af fedtsyrer i fødevarer

  • Antallet af dobbeltbindinger i fedtsyrerne i en fødevare bestemmes.
  • Brom reagerer med dobbeltbindingerne.
  • Mængden af brom bestemmes ved en titrering med natriumthiosulfat.

Bestemmelse af fedtindholdet i fødevarer

  • Undersøgelse og design af forsøg til ekstrahering af den totale mængde fedtindhold i fødevarer.
  • Resultatet sammenlignes med varedeklarationen.

Eksperimentelt Arbejde

  • Laboratorie arbejde med et soxhlet-apparat og opløsningsmidlet pentan.

Fedt i kosten

  • Vi får fedt fra både animalske og vegetabilske fødevarer
  • Undersøgelse af fordelingen af fedttyper varierer mellem fødevarerne

Sundhed

  • Perspektivering til sundhed i samfundet.
  • Typer af fedt der har betydning for vores sundhed.
  • Argumentation for at mættet fedt øger risikoen for hjertekar sygdomme.

Typer af fedt

  • Triglycerid udgør næsten alt fedtstof i vores kost.
  • Fedtsyrerne i triglycerider kan være mættede, monoumættede og flerumættede.

Forløbet kan f.eks. bruges i et fællesfagligt forløb om teknologiens betydning for menneskets sundhed og levevilkår.

Her gives et overblik over indholdet i forløbet.

klassetrin

9.-10. kl

Kan det flyde?

Undersøgelse af densitet.

Eksperimentelt arbejde

  • Bestemmelse af densitet med densitetskolonne
  • Bestemmelse af densitet af CO2

Densitet

  • Eksplorativ undersøgelse af definitionen på densitet.
  • Er en cola light mere ”light” end en cola?
  • Hvorfor flyder nogle bowlingkugler og andre synker.

Forløbet kan f.eks. bruges i et forløb om materialeegenskaber.

Her gives et overblik over indholdet i forløbet.

klassetrin

7.-10. kl

Lineære skridt

Undersøgelse af lineær sammenhæng

Modellering

  • Lineær vækst og lineære sammenhænge.
  • Modellering af virkeligheden med lineære vækst funktioner.
  • Brug af hældningstallet.

Eksperimentelt Arbejde

  • Mindre øvelser hvor vi er ude og opsamle egne data.
  • Lineær sammenhæng mellem skridtlængde og skostørrelse.

Her gives et overblik over indholdet i forløbet.

klassetrin

7.-10. kl

Lysets sammensætning

Atommodellen og spektrallinier

Bohrs Atommodel

  • Opbygning af atomet
  • Fotoner
  • Kvantespring

Spektrallinier

  • Optisk gitter
  • Eksplorativ undersøgelse af spektrallinier
  • Elever bygger egne spektrometre til mobiltelefonen

Forløbet kan f.eks. bruges i etforløb om lys og atomer.

Her gives et overblik over indholdet i forløbet.

klassetrin

8.-10. kl

På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger og til at analysere vores trafik. Ved fortsat brug af hjemmesiden godkender du vores cookiepolitik.