Skolens Bestyrelse

SØNDERBORG STATSSKOLES BESTYRELSE

Bestyrelsen skal forvalte institutionens midler i henhold til skolens overordnede formål, herunder grundlag for revision, periode- regnskaber, godkendelse af budget og afvigelser herfra.

Bestyrelsen sidder i perioder af fire år. Skolens nuværende bestyrelse har sit første møde i september 2017 og derudover afholde mindst fire møder om året.

MEDLEMMER AF SØNDERBORG STATSSKOLES BESTYRELSE
(pr. 1. august 2018)

FORMAND
Erik Johannsen
Advokat

NÆSTFORMAND
Jesper Smaling
Medlem af Sønderborg byråd

MEDLEM
Michael Jacobsen
Skoleleder Dybbølskolen

MEDLEM
Lise Kanstrup
AC-fuldmægtig ved Mads Clausen Instituttet

MEDARBEJDER-
REPRÆSENTANT
(uden stemmeret)
Michael T. Nielsen
Lektor

MEDARBEJDER-
REPRÆSENTANT
Hans Erik Ehlers-Kock
Lektor

ELEV-
REPRÆSENTANT
(uden stemmeret)
Daria Pettit
Elev i 3w

ELEV-
REPRÆSENTANT
Tara Johanne Hayes Bauer
Elev i 3C

SEKRETÆR
Ole Kamp Hansen
Rektor

SEKRETÆR
Ellen Holt-Jensen
Pædagogisk leder

Bestyrelsesreferater

2018

Bestyrelsesreferat den 7. juni 2018
Bestyrelsesreferat den 5. april 2018

2017

Bestyrelsesreferat den 5. december 2017
Bestyrelsesreferat den 14. september 2017
Bestyrelsesreferat den 6. juni 2017
Bestyrelsesreferat den 30. marts 2017

2016

Bestyrelsesreferat den 8. december 2016
Bestyrelsesreferat den 8. september 2016
 Bestyrelsesreferat den 8. juni 2016
Bestyrelsesreferat den 17. marts 2016

2015

Bestyrelsesreferat den 3. december 2015
Bestyrelsesreferat den 9. september 2015
Bestyrelsesreferat den 24. marts 2015

2014

Bestyrelsesreferat den 4. december 2014
Bestyrelsesreferat den 7. oktober 2014
Bestyrelsesreferat den 5. juni 2014
Bestyrelsesreferat den 27. marts 2014
Bestyrelsesreferat den 23. januar 2014

2013

Bestyrelsesreferat den 5. september 2013
Bestyrelsesreferat den 16. maj 2013
Bestyrelsesreferat den 21. marts 2013
Referat den 31. januar 2013
(Styregruppen for det administrative fællesskab i Sydjylland.)

2012

Bestyrelsesreferat den 29. november 2012
Bestyrelsesreferat den 6. september 2012
Bestyrelsesreferat den 22. marts 2012

2011

Bestyrelsesreferat den 22. november 2011
Bestyrelsesreferat den 30. august 2011
Bestyrelsesreferat den 26. maj 2011
Bestyrelsesreferat den 23. marts 2011
Bestyrelsesreferat den 26. januar 2011

2010

Bestyrelsesreferat den 23. september 2010
Bestyrelsesreferat den 28. maj 2010

2009

Bestyrelsesreferat den 15. december 2009
Bestyrelsesreferat den 20. oktober 2009
Bestyrelsesreferat den 18. juni 2009

2008

Bestyrelsesreferat den 11. december 2008
Bestyrelsesreferat den 7. oktober 2008
Bestyrelsesreferat den 28. februar 2008

2007

Bestyrelsesreferat den 18. december 2007
Bestyrelsesreferat den 9. oktober 2007

Sønderborg Statsskole vedtægter

Kapitel 1: Navn, hjemsted og formål

 §1. Sønderborg Statsskole er en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning med hjemsted i Sønderborg kommune, Region Syddanmark, og omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. Institutionens CVR-nummer er 29553874.

§2. Institutionen er oprettet den 1. januar 2007 ved Sønderborg Statsskole overgang fra at være en amtskommunal institution til en selvejende institution som led i kommunalreformen.

§3. Institutionens formål er i overensstemmelse med dens udbudsgodkendelser og lovgivningen at udbyde gymnasiale uddannelser. Institutionens aktuelle udbud af uddannelser fremgår af det til vedtægten vedhæftede bilag med bestyrelsens underskrifter.

Stk. 2. Institutionen kan i tilknytning til de uddannelser, den er godkendt til at udbyde, jf. stk. 1, gennemføre indtægtsdækket virksomhed i overensstemmelse med budgetvejledningens regler herom og de regler herom, som er fastsat af Undervisningsministeren.

 

Kapitel 2: Bestyrelsens sammensætning

§4. Institutionen ledes af en bestyrelse på 6 medlemmer med stemmeret. Desuden har bestyrelsen to medlemmer uden stemmeret. Medlemmer med stemmeret skal være myndige.

Stk. 2. Bestyrelsen sammensættes således:

1)      4 udefrakommende medlemmer:

  • Fra grundskolesektoren 1 medlem udpeget af Børn- og Unge forvaltningen i Sønderborg kommune.
  • Fra de videregående uddannelser 1 medlem udpeget af Syddansk Universitet – Rektorkollegiet
  • 1 medlem, fra erhvervslivet udpeges ved selvsupplering
  • 1 medlem, der udpeges af kommunalbestyrelserne i regionen i forening.

2)      1 medlem med stemmeret og 1 medlem uden stemmeret, der udpeges af elevrådet blandt deltagere i uddannelse ved institutionen. Elevrådet tager ved udpegningen stilling til, hvilket medlem, som er fyldt 18 år, der har stemmeret.

3)      1 medlem med stemmeret og 1 medlem uden stemmeret, der udpeges af og blandt institutionens medarbejdere. Medarbejderne tager ved udpegningen stilling til, hvilket medlem der har stemmeret.

Stk. 3. Bestyrelsen bør have en ligelig sammensætning af kvinder og mænd.

Stk. 4. Medarbejdere og deltagere i uddannelse ved institutionen kan ikke efter stk. 2, nr. 1, udpeges som udefrakommende medlemmer af bestyrelsen.

Stk. 5. Institutionens leder, jf. § 15, der er bestyrelsens sekretær, deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.

§5. Blandt de udefrakommende medlemmer, jf. § 4, stk. 2, nr. 1, skal der være medlemmer, der har erfaring fra erhvervsliv, grundskolesektor og den videregående uddannelsessektor.

Stk. 2. De udefrakommende medlemmer udpeges i deres personlige egenskab og skal tilsammen have erfaring med uddannelsesudvikling, kvalitetssikring, ledelse, organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber samt uddannelseskvalitet.

§6. Bestyrelsens funktionsperiode er 4 år løbende fra førstkommende 1. maj efter, at valg til kommunalbestyrelser har været afholdt.

Stk. 2. Genudpegning kan finde sted. For medlemmer, der er udpeget ved selvsupplering, kan genudpegning dog kun finde sted én gang. Den nytiltrådte bestyrelse skal have foretaget udpegning af medlemmer, der udpeges ved selvsupplering, senest en måned inde i sin funktionsperiode.

Stk. 3. Hvis et medlem ikke længere opfylder betingelserne for at være medlem, jf. § 17 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., skal medlemmet udtræde af bestyrelsen øjeblikkeligt. Den udpegningsberettigede skal hurtigst muligt udpege et nyt medlem for den resterende del af funktionsperioden.

Stk. 4. Hvis en medarbejder eller en deltager i uddannelse ved institutionen ikke længere opfylder betingelserne for at blive udpeget som medlem af bestyrelsen, ophører medlemskabet øjeblikkeligt. Den udpegningsberettigede skal hurtigst muligt udpege et nyt medlem for den resterende del af funktionsperioden.

 

Kapitel 3: Bestyrelsens opgaver og ansvar

§7. Bestyrelsen har den overordnede ledelse af institutionen.

Stk. 2. Bestyrelsen fastlægger institutionens målsætning og strategi for uddannelserne og tilknyttede aktiviteter på kort og på langt sigt samt godkender budget og regnskab.

Stk. 3. Bestyrelsen udarbejder institutionens vedtægt.

§8. Bestyrelsen er over for Undervisningsministeren ansvarlig for institutionens drift, herunder for forvaltningen af de statslige tilskud.

Stk. 2. Bestyrelsesmedlemmerne hæfter ikke personligt for institutionens økonomiske forpligtelser. For bestyrelsens medlemmer gælder dansk rets almindelige erstatningsregler.

§9. Bestyrelsen skal forvalte institutionens midler, så de blive til størst mulig gavn for institutionens formål. Inden for dette formål og under de vilkår, der er fastlagt i lovgivningen eller i medfør af denne, disponerer bestyrelsen frit ved anvendelse af de statslige tilskud og øvrige indtægter under ét.

Stk. 2. Institutionens midler anbringes med undtagelse af nødvendig kassebeholdning efter bestemmelserne i § 21, stk. 3 og 4, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.

Stk. 3. Alle værdipapirer tilhørende institutionen skal være noteret i institutionens navn.

§10. Bestyrelsen ansætter og afskediger institutionens leder. Institutionens øvrige personale ansættes og afskediges af bestyrelsen efter indstilling fra lederen, jf. dog § 14, stk. 3.

Stk. 2. Bestyrelsen skal følge de af finansministeren fastsatte eller aftalte bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår, herunder om pensionsforhold, for det personale, der er ansat ved institutionen.

§11. Bestyrelsen udpeger institutionens interne revisor og foretager revisorskift under iagttagelse af § 42, stk. 3, 2. pkt., og § 43 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.

Stk. 2. Bestyrelsen underretter Undervisningsministeriet og rigsrevisor om den udpegede interne revisor og om skift af intern revisor.

 

Kapitel 4: Bestyrelsens arbejde

§12. Bestyrelsen vælger blandt de udefrakommende medlemmer, jf. § 4, stk. 2, nr. 1, sin formand og næstformand.

Stk. 2. Formanden – og i dennes fravær næstformanden – indkalder til og leder bestyrelsens møder. Der afholdes mindst 4 møder årligt. Møde skal endvidere afholdes, når mindst 2 bestyrelses- medlemmer fremsætter krav herom.

Stk. 3. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede. Afgørelser træffes ved simpel stemmeflerhed, jf. dog stk. 4. I tilfælde af stemmelighed er formandens – og i dennes fravær næstformandens – stemme afgørende.

Stk. 4. Til beslutning om ændring af vedtægten, om køb, salg eller pantsætning af fast ejendom og om sammenlægning eller spaltning kræves, at mindst 2/3 af samtlige stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer stemmer herfor.

Stk. 5. Bestyrelsens beslutninger optages i et referat, der underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer. Et bestyrelsesmedlem, der ikke er enig i bestyrelsens beslutning, har ret til at få sin mening ført til referat.

Stk. 6. Bestyrelsens mødemateriale, herunder dagsordener og referater, skal gøres offentligt tilgængelige. Sager, dokumenter eller oplysninger, der er omfattet af lovgivningens bestemmelser om tavshedspligt, må dog ikke offentliggøres. Alle personsager og sager, hvori indgår oplysninger om kontraktforhandlinger med private eller tilsvarende forhandlinger med offentlige samarbejdspartnere, kan undtages for offentliggørelsen, hvis det på grund af sagens beskaffenhed eller omstændighederne i øvrigt findes nødvendigt.

§13. Der kan ydes bestyrelsens medlemmer et særskilt vederlag efter de af Undervisnings- ministeriet fastsatte regler herom.

Stk. 2. Bestyrelsesmedlemmernes rejseudgifter og øvrige udgifter i forbindelse med hvervet afholdes af institutionen efter reglerne om godtgørelse af udgifter ved tjenesterejser i staten.

§14. Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sit virke. Forretningsordenen skal som minimum fastlægge:

1) Retningslinjer for arbejdsdelingen mellem på den ene side bestyrelsen og den anden side institutionens leder, herunder med angivelse af muligheder for delegering.

2) Procedurer for stillingtagen til institutionens administration, herunder regnskabsfunktionen, den interne kontrol, it, organisering og budgettering, samt institutionens løn- og personalepolitik.

3) Procedure for fremskaffelse af oplysninger, der er nødvendige for opfyldelse af bestyrelsens opgaver samt for bestyrelsens drøftelser om bestyrelsens kompetenceprofil.

4) Procedure for opfølgning på planer, interne og eksterne evalueringer, rapporter om institutionens uddannelsesresultater, budgetter, rapporter om institutionens likviditet, aktivitetsudvikling, finansieringsforhold, pengestrømme m.v.

5) Procedure for og indhold af revisionsprotokol m.v.

6) Procedure for gennemgang af perioderegnskaber og lignende i løbet af regnskabsåret og herunder vurdering af budgettet og afvigelser herfra.

7) Procedure for fremskaffelse af det nødvendige grundlag for revision.

Stk. 2. Hvis bestyrelsen nedsætter et forretningsudvalg, skal rammerne for dets nedsættelse, sammensætning og funktion fastlægges i forretningsordenen. Forretningsudvalget kan ikke tillægges beslutningskompetence i spørgsmål, der henhører under bestyrelsens kompetence.

Stk. 3. Bestyrelsen kan bemyndige lederen til i et nærmere fastlagt omfang og under bestyrelsens ansvar at udøve de beføjelser, der er tillagt bestyrelsen, medmindre der er tale om konkrete handlepligter og lignende for bestyrelsen.

 

Kapitel 5: Institutionens daglige ledelse

§15. Institutionens leder har den daglige ledelse af institutionen og er ansvarlig for virksomheden over for bestyrelsen.

Stk. 2. Lederen skal efter retningslinjer fastsat af bestyrelsen årligt til bestyrelsen afgive forslag om det årlige budget og planlægningen af institutionens uddannelser og tilknyttede aktiviteter.

 

Kapitel 6: Tegningsret

§16. Institutionen tegnes af bestyrelsens formand og institutionens leder i forening.

 

Kapitel 7: Regnskab og revision

§17. Institutionens regnskabsår er finansåret.

Stk. 2. Institutionens regnskaber revideres af Rigsrevisionen i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde mellem Rigsrevisionen og den i § 11 nævnte interne revisor.

Stk. 3. Ved regnskabsårets afslutning udarbejder institutionen i overensstemmelse med regler fastsat af Undervisningsministeren en årsrapport. Institutionens regnskabsføring skal følge de regler, der er fastsat af Undervisningsministeren, og en regnskabsinstruks godkendt af bestyrelsen.

Stk. 4. Årsrapporten underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer og af institutionens leder. I forbindelse med indsendelse af årsrapporten skal bestyrelsesmedlemmerne afgive en erklæring på tro og love om, at de opfylder betingelserne for at være medlem af bestyrelsen, jf. § 17 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.

 

Kapitel 8: Formue og nedlæggelse

§18. Beslutning om nedlæggelse af institutionen træffes af Undervisningsministeren, jf. § 5, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.

Stk. 2. Ved institutionens nedlæggelse forestås likvidationen af et likvidationsudvalg på 3 medlemmer, der udpeges af bestyrelsen. Institutionens bestyrelse fungerer, indtil likvidationsudvalget er nedsat.

§19. Nettoformuen, opgjort på likvidationstidspunktet, tilfalder statskassen, jf. § 5, stk. 3, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.

 

Kapitel 9: Ikrafttrædelse m.v.

§20. Således vedtaget på bestyrelsesmøde den 8. juni 2017 i overensstemmelse med gældende vedtægts regler om vedtægtsændringer. Vedtægterne offentliggøres på institutionens hjemmeside den 9. juni 2017

Stk. 2. Det påhviler bestyrelsen til enhver tid at ajourføre det i § 3, stk. 1, 2. pkt., nævnte bilag.

 

Bestyrelsen
6. juni 2017

De af bestyrelsen underskrevne vedtægter kan downloades her 

Sønderborg Statsskole
Kongevej 37
6400 Sønderborg
 (+45) 7442 3427